Montage nieuwe rubbers draagarmen voor
Montage nieuwe rubbers draagarmen voor
Voor je de oude rubbers verwijderd is het van belang goed te kijken naar de stand van de bussen ten opzichte van de draagarm. Maak hier desnoods foto’s van. Ze moeten dus in de goede positie op de draagarm geperst worden. Na demontage is het belangrijk zowel de bussen als de draagarm deugdelijk te ontdoen van roest, vuil, vet, e.d.
Verwarm de rubbers in water totdat het water bijna kookt. Het is belangrijk om de rubbers voor montage in warm water te verhitten!!!, de fabrikant van de originele draagarmen gebruikt eveneens een heet pers proces.
Pak de rubbers met een punttang of anderszins uit het water (ter voorkoming van verbranden). Plaats het rubber direct minimaal 1/2 tot 3/4 in de bussen.
Nu kunt u de binnenkant van de rubbers en de draagarm ter plaatse van het rubber voorzien van bijvoorbeeld afwasmiddel, vaseline o.i.d.
Duw nu met de hand de bus zo ver mogelijk over de draagarm, let hierbij op de stand t.o.v. de draagarm. Er is absoluut geen lijm, kid, o.i.d. nodig om de rubbers vast te zetten, de compressieactie van de rubbers in de metalen bussen is voldoende.
Nu dient u de bus inclusief rubber verder op de draagarm te persen. Dit kan met een grote lijmtang of ander persgereedschap. Let op: doe dit met beleid, dus niet te snel, laat het geheel een tijdje onder druk staan (30 min), zodat het rubber de tijd krijgt zich te zetten. Daar de voorste bus verder op de draagarm geperst dient te worden dient u deze met behulp van een grote dop uit een dopsleutel set (kan ook met een stukje pijp met de juiste afmetingen) verder op de arm te persen.
Mocht het rubber nog niet netjes aansluiten aan de stootrand van de draagarm dan dient u het proces overnieuw te doen, waarschijnlijk had u het rubber niet ver genoeg in de metalen bus gedrukt. Rubber moet goed aansluiten anders komt u niet uit met de bouten aan de voorzijde bij het monteren van de draagarm aan de auto.